​​​
Sector
  • Eerstegraads lerarenopleiding
  • Hbo
  • Tweedegraads lerarenopleiding
  • Wo
  • Gymnasium
  • Gymnasium bovenbouw
  • Gymnasium onderbouw
  • Havo
  • Havo bovenbouw
  • Havo onderbouw
  • Vmbo
  • Vmbo bovenbouw
  • Vmbo bovenbouw gl
  • Vmbo bovenbouw kb
  • Vmbo bovenbouw tl
  • Vmbo onderbouw
  • Vo
  • Vwo
  • Vwo bovenbouw
  • Vwo onderbouw
Vakgebied
  • Arabisch
  • Chinees
  • Duits
  • Engels
  • Frans
  • Italiaans
  • Russisch
  • Spaans
  • Turks
Vakinhoud
  • Gesprekken voeren
  • Lezen
  • Kijken en luisteren
  • Schrijven
  • Spreken
Leerplankundig thema
  • Curriculum
  • Referentiekader
  • Schoolbeleid
  • Taalbeleid
  • Vakvernieuwing & vakdidactiek
Vakspecifiek thema
  • ERK
  • Vreemdetalendidactiek

Het ERK in het voortgezet onderwijs

18-2-2015
Corda, A. & Graaff, R. de. (red.). (2012). Het ERK in het voortgezet onderwijs. Leiden: UFB/GrafiMedia.
Publieksversie van een rapport waarin verslag wordt gedaan van een studie naar de invoering van het ERK in het modernevreemdetalenonderwijs in Nederland. De uitkomsten laten zien dat de kennis van en ervaring met het ERK sterk uiteenlopen, tussen maar ook binnen de onderzochte doelgroepen (docenten, schoolmanagers, opleiders en medewerkers van uitgeverijen). Vooral onder docenten zijn er grote verschillen in kennis en ervaring aangetroffen. Op grond van alle resultaten (vragenlijsten, interviews en schoolportretten) is een indeling gemaakt in vijf ERK-implementatietypen op scholen: van geen bewuste invoering van het ERK (categorie 1) tot het gebruik ervan als leidend instrument voor het vreemdetalenonderwijs (categorie 5). Zo lang het ‘verplichte’ gebruik van het referentiekader formeel alleen bestaat uit de koppeling van de centrale examens aan ERK-niveaus, zullen deze verschillen tussen scholen blijven bestaan. Beleid op schoolniveau zou erop gericht moeten zijn de kennisverschillen binnen en tussen secties te verkleinen, voorwaarden te scheppen waaronder docenten meer ervaring kunnen opdoen met het ERK, en docenten te stimuleren nascholing te volgen. Uit de resultaten blijkt dat nascholing tot meer kennis leidt en tot meer plannen om het ERK meer in de lessen te gebruiken.
Contactpersoon
Excuses voor het ongemak, maar er is een fout opgetreden in dit onderdeel.