​​​
Sector
  • Pabo
  • Po
Vakgebied
  • Engels
Vakinhoud
  • Spreken
  • Gesprekken voeren
  • Lezen
  • Kijken en luisteren
  • Schrijven
Leerplankundig thema
  • Curriculum
  • Vakvernieuwing & vakdidactiek
  • Onderzoek / Evaluatie
Vakspecifiek thema
  • CLIL

L2 Teaching at a very young age: a study of Dutch schools

30-7-2018
Lobo, V. (2013). L2 Teaching at a very young age: a study of Dutch schools. Utrecht: LOT.

Dit proefschrift betreft een longitudinale klaslokaalstudie naar het effect van een Content and Language Integrated Learning (CLIL) aanpak op de taalontwikkeling van 178 heel jonge kinderen op 7 reguliere basisscholen in Nederland. In een poging om meer dan alleen de taalresultaten te analyseren, zijn ook op klas- en schoolniveau gegevens verzameld. De kinderen kregen in groep 1 en groep 3 tien uur handvaardigheid of gymles in het Engels onderwezen. De belangrijkste onderzoeksvragen waren:

  • is er een verbetering van L2-woordenschat?
  • is er een verbetering van L2-uitspraak?
  • hoe gedraagt het L1-kind zich tegenover, en communiceert het met de L2-docent en hoe veranderen communicatiepatronen na verloop van tijd?
  • wat vinden de kinderen, de docenten en de ouders van de leerervaring van de kinderen en van het vroegvreemdetalenonderwijs?