​​​
Sector
  • Basisonderwijs
  • Hbo
  • Pabo
  • Po
  • Tweedegraads lerarenopleiding
Vakgebied
  • Engels
Vakinhoud
  • Gesprekken voeren
  • Spreken
  • Schrijven
  • Kijken en luisteren
  • Lezen
Leerplankundig thema
  • Onderzoek / Evaluatie
  • Professionalisering
  • Taalbeleid
  • Vakvernieuwing & vakdidactiek
  • Curriculum
Vakspecifiek thema
  • Taalverwerving
  • TTO
  • Versterkt taalonderwijs
  • Eibo
  • Vvto
  • TPO

Wat weten we over vroeg Engels op de basisschool? Effecten van vroeg vreemde talenonderwijs op de moedertaal en de leerprestaties in de vreemde taal: review van de onderzoeksliteratuur

4-3-2015
Corda, A., Phielix, C., & Krijnen, E. (2012). Wat weten we over vroeg Engels op de basisschool? Effecten van vroeg vreemde talenonderwijs op de moedertaal en de leerprestaties in de vreemde taal: review van de onderzoeksliteratuur. Leiden: Expertisecentrum MVT, ICLON.
Het Expertisecentrum MVT heeft een review samengesteld van de wetenschappelijke literatuur over de effecten van vroeg vreemde talen onderwijs (vvto) op de leerprestaties in de vreemde taal en in de moedertaal. Doel van deze publicatie is pabo-opleiders en -studenten, basisschoolleerkrachten, taalcoördinatoren, beleidsmakers en iedereen die verder betrokken is bij de invoering van Engels in het primair onderwijs een samenvatting te bieden van relevant onderzoek, met name gepubliceerd vanaf 1997. Onderzocht werd het effect van achtereenvolgens: het vroeg aanbieden van een vreemde taal in het basisonderwijs op de prestaties in de moedertaal; het niveau in de vreemde taal van de leerkracht op het niveau in de vreemde taal van de leerlingen; de hoeveelheid input in de vreemde taal op het niveau van de leerlingen in de vreemde taal; de verdeling van de lessen over de tijd (periodisering) op het niveau in de vreemde taal van de leerlingen; de leeftijd waarop met onderwijs in de vreemde taal wordt begonnen op het niveau in de vreemde taal van de leerlingen.