​​​
Sector
  • Vo
  • Havo
  • Vwo
Vakgebied
  • Engels
Vakinhoud
  • Lezen
Trefwoorden
  • scaffolding

A classroom observation tool for scaffolding reading comprehension

17-1-2017

Smit, N., van de Grift, W., de Bot, C., & Jansen, E. (2017). A classroom observation tool for scaffolding reading comprehension. System, 65, 117-129.

Een belangrijk doel van onderwijsonderzoek is om erachter te komen welke onderwijspraktijken effectief zijn bij het bevorderen van het leren van leerlingen. Om deze werkwijzen te evalueren zijn adequate observatie-instrumenten nodig. Bestaande instrumenten voor het taalonderwijs zijn niet geschikt om te bepalen welke doceerstrategieën lezen in een vreemde taal in het bijzonder en het leren van talen in het algemeen ondersteunen. Daarom ontwikkelde de RUG een nieuw instrument: het Engels Begrijpend lezen Observatie Protocol (ERCOP). Het instrument focust op strategieën die de havo/vwo docent Engels in de klas kan gebruiken om leerlingen hulp op maat (scaffolding) te geven bij de overgang van leren lezen in het Engels naar lezen om te leren in het Engels. Daarvoor voerde de RUG een studie uit om de betrouwbaarheid van het instrument te bepalen. Twintig lessen gegeven door vijf ervaren docenten werden opgenomen en geobserveerd door vijf ervaren lerarenopleiders. De resultaten van de studie, waarbij variantiecomponenten werden geïdentificeerd, laten zien dat een groot deel van die variantie kan worden toegeschreven aan verschillen tussen de docenten. Dit toont aan dat het instrument een hoge betrouwbaarheid heeft en leerkrachten hun sterke kanten kan helpen identificeren en de punten waarop ze zich zouden kunnen verbeteren. Het instrument heeft de vorm van een checklist en is makkelijk te gebruiken voor intervisie en nascholingsactiviteiten.