​​​
Sector
  • Alle onderwijstypen
Vakgebied
  • Alle moderne vreemde talen
  • Arabisch
  • Chinees
  • Duits
  • Engels
  • Frans
  • Italiaans
  • Russisch
  • Spaans
  • Turks
Leerplankundig thema
  • Opbrengstgericht werken
  • Vakdidactiek
  • Toetsing
Vakspecifiek thema
  • Vreemdetalendidactiek
Trefwoorden
  • formatief evalueren

Embedding formative assessment

28-1-2016

​Wiliam, D. & Leahy,S. (2015). Embedding formative assessment: Practical techniques for k-12 classrooms. West Palm Beach, FL: Learning Sciences International.

ISBN

1941112293

Hoe kun je leerlingen verder helpen tijdens een les? Om hier vat op te krijgen, kan ´formatieve evaluatie´ een belangrijke rol spelen. Bij formatieve evaluatie gaat het om het idee om bewijsmateriaal te verzamelen om het vervolgonderwijs vorm te geven. Zowel docent, leerling als medeleerling hebben hier een actieve rol in. Mits juist toegepast, helpt formatieve evaluatie de kwaliteit van onderwijzen en leren verbeteren en de onderwijsprestaties te verhogen. Het ultieme doel van ´formatieve evaluatie´ is dat leerlingen eigenaar worden van hun eigen leren. Op welke wijze ´formatieve evaluatie´ gestalte kan krijgen laat auteur Dylan Wiliam op praktische wijze in dit boek zien. Hij presenteert een benadering waarin hij vijf componenten onderscheidt (strategieën) die hij voorwaardelijk beschouwt voor succesvolle toepassing van ´formatieve evaluatie´. Elk van de strategieën wordt geïllustreerd met talrijke praktische technieken voor verschillende vakken.